The Prevention and Relationship Education Program (PREP) ir empīriski pamatots un stingri pārbaudīts izglītības modelis, kas māca pāriem, kā sazināties, pārvaldīt konfliktus, atjaunot tuvību, sargāt draudzību, stiprināt saistības un precizēt gaidas. PREP tiek izmantots daudzviet pasaulē – gan kopienu atbalsta iestādēs, gan valsts programmās, gan reliģiskās organizācijās. Vairāk nekā 20 000 cilvēku 28 valstīs ir apmācīti kā PREP pasniedzēji.
PREP ir zelta standarts pierādījumos balstītas attiecību izglītības programmu izstrādē un ieviešanā. To apliecina nejaušo izlases kontrolēto pētījumu (RCT) skaits, apjoms un tvērums, kuros izmantoti PREP materiāli.
Turklāt PREP pētniecības komanda – Dr. Hovards Markmans, Dr. Skots Stenlijs un Dr. Galena Roudesa – ir uzrakstījusi nu jau vairāk nekā 130 zinātniskus rakstus, darbus un ziņojumus, balstītus uz viņu pētījumiem. Kopš 1980. gada šie pētījumi ir saņēmuši atbalstu no Nacionālā psihiskās veselības institūta, Nacionālā bērnu veselības un attīstības institūta, Bērnu un ģimeņu administrācijas, Nacionālā zinātnes fonda un Hanta fonda.
PĀRBAUDĪTAS STRATĒĢIJAS
PREP pieejā izmantotās attiecību izglītības stratēģijas balstās uz vairāk nekā 40 gadu pētījumiem par laulības veselību un veiksmīgām attiecībām, no kuriem liela daļa veikta Denveras Universitātes Laulības un ģimenes pētījumu centrā.
Lai arī daži vērtību principi, kas nodrošina stipras un veselīgas attiecības, ir nemainīgi (piemēram, cieņa, apņemšanās, piedošana), paši izaicinājumi, ar kuriem attiecības saskaras, mainās. Tāpēc PREP nepārtraukti balstās jaunākajos pētījumos par to, kā pāri un indivīdi var veidot izturīgākas attiecības.
PIERĀDĪTA IEDARBĪBA
PREP programmu efektivitāti ir novērtējušas vairākas pētnieku komandas gan ASV, gan starptautiskā mērogā. PREP, Inc. izstrādātās programmas atbilst augstākajiem zinātniskajiem standartiem un pierāda ieguvumus, piemēram:
-
zemāku šķiršanās biežumu,
-
mazāku intīmās partneru vardarbības gadījumu skaitu,
-
uzlabotu konfliktu risināšanu.
Pētījumu fona pārskats
Apjomīga PREP izvērtējuma pētījumu vēsture galvenokārt attiecas uz pāriem paredzētām mācību programmām (piem., dažādām PREP variācijām). Individuāli orientētās attiecību izglītības jomā pētījumu ir mazāk, taču šajā jomā parādās arvien vairāk darbu. • Lielu daļu PREP un tā adaptāciju rezultātpētījumu veikušas neatkarīgas vērtēšanas komandas, kas nav saistītas ar PREP izstrādātājiem.
• PREP ir viena no nedaudzajām programmām, kas atzīta par efektīvu attiecību izglītības pieeju pierādījumu pārskatos (Jakubowski, Milne, Brunner, & Miller, 2004).
• PREP ir empīriski pamatota programma, kas nozīmē, ka, cik vien iespējams, PREP stratēģijas balstās uz ticamiem pamatpētījumiem par attiecībām, laulību un ģimenēm.
• PREP ir empīriski pārbaudīta rezultātu izvērtējumos. Dažādas PREP variācijas ir tikušas izvērtētas dažāda veida empīriskos pētījumos, ko veikušas daudzas pētnieku komandas (20 vai vairāk) vairākās valstīs (vismaz 6). Daudzi no šiem pētījumiem izmantojuši visstingrāko rezultātu izpētes metodi – randomizētus kontrolētus pētījumus (RCT).
• PREP regulāri tiek pilnveidota, balstoties uz jaunākajām nozares atziņām.
• Daudzos recenzētos, zinātniskos rezultātu pētījumos pāri, kas piedalījušies PREP programmā, uzrādījuši ieguvumus vairākās jomās – īpaši komunikācijas kvalitātē un konfliktu pārvaldībā, bet arī citos aspektos, piemēram, pārliecībā par savām attiecībām un pozitīvā saiknē.
• Vairāki publicēti pētījumi rāda, ka pāri, kas izgājuši PREP, retāk piedzīvojuši šķiršanos vai attiecību izjukšanu, salīdzinot ar tiem, kas programmā nepiedalījās. Šādi rezultāti šajā jomā ir reti sastopami.
Visos, izņemot divus vai trīs pētījumus, tika iegūti pierādījumi par uzlabojumiem vai ieguvumiem tādās dimensijās kā attiecību kvalitāte, ģimenes funkcionēšana vai stabilitāte (mazāks šķiršanās biežums) pāriem, kas piedalījās kādā no PREP variācijām. Daži pētījumi uzrāda lielāku ietekmi uz attiecību kvalitāti (piemēram, komunikāciju, attiecību apmierinātību), citi – uz attiecību stabilitāti (piemēram, samazinātu iespējamību šķirties), bet daži parāda arī ietekmi uz indivīda labklājību un psihisko veselību.
Šeit pārstāvēti ļoti dažādi izlases veidi, metodes un programmu īstenotāji. Daudzus PREP programmas variāciju pētījumus ir veikuši neatkarīgi izvērtētāji, kuriem nav saistības ar PREP izstrādātājiem vai pašas programmas saturu.
Allen, E., Rhoades, G., Markman, H., & Stanley, S. (2015). PREP for Strong Bonds: A review of outcomes from a randomized clinical trial. Contemporary Family Therapy, 37(3), 232-246. DOI: 10.1007/s10591-014-9325-3