Preventīvās Attiecību Izglītības Programmas pamatojums.

The Prevention and Relationship Education Program (PREP) ir empīriski pamatots un stingri pārbaudīts izglītības modelis, kas māca pāriem, kā sazināties, pārvaldīt konfliktus, atjaunot tuvību, sargāt draudzību, stiprināt saistības un precizēt gaidas. PREP tiek izmantots daudzviet pasaulē – gan kopienu atbalsta iestādēs, gan valsts programmās, gan reliģiskās organizācijās. Vairāk nekā 20 000 cilvēku 28 valstīs ir apmācīti kā PREP pasniedzēji.

PREP ir zelta standarts pierādījumos balstītas attiecību izglītības programmu izstrādē un ieviešanā. To apliecina nejaušo izlases kontrolēto pētījumu (RCT) skaits, apjoms un tvērums, kuros izmantoti PREP materiāli.

Turklāt PREP pētniecības komanda – Dr. Hovards Markmans, Dr. Skots Stenlijs un Dr. Galena Roudesa – ir uzrakstījusi nu jau vairāk nekā 130 zinātniskus rakstus, darbus un ziņojumus, balstītus uz viņu pētījumiem. Kopš 1980. gada šie pētījumi ir saņēmuši atbalstu no Nacionālā psihiskās veselības institūta, Nacionālā bērnu veselības un attīstības institūta, Bērnu un ģimeņu administrācijas, Nacionālā zinātnes fonda un Hanta fonda.


PĀRBAUDĪTAS STRATĒĢIJAS

PREP pieejā izmantotās attiecību izglītības stratēģijas balstās uz vairāk nekā 40 gadu pētījumiem par laulības veselību un veiksmīgām attiecībām, no kuriem liela daļa veikta Denveras Universitātes Laulības un ģimenes pētījumu centrā.

Lai arī daži vērtību principi, kas nodrošina stipras un veselīgas attiecības, ir nemainīgi (piemēram, cieņa, apņemšanās, piedošana), paši izaicinājumi, ar kuriem attiecības saskaras, mainās. Tāpēc PREP nepārtraukti balstās jaunākajos pētījumos par to, kā pāri un indivīdi var veidot izturīgākas attiecības.


PIERĀDĪTA IEDARBĪBA

PREP programmu efektivitāti ir novērtējušas vairākas pētnieku komandas gan ASV, gan starptautiskā mērogā. PREP, Inc. izstrādātās programmas atbilst augstākajiem zinātniskajiem standartiem un pierāda ieguvumus, piemēram:

  • zemāku šķiršanās biežumu,

  • mazāku intīmās partneru vardarbības gadījumu skaitu,

  • uzlabotu konfliktu risināšanu.

Pētījumu fona pārskats
Apjomīga PREP izvērtējuma pētījumu vēsture galvenokārt attiecas uz pāriem paredzētām mācību programmām (piem., dažādām PREP variācijām). Individuāli orientētās attiecību izglītības jomā pētījumu ir mazāk, taču šajā jomā parādās arvien vairāk darbu. • Lielu daļu PREP un tā adaptāciju rezultātpētījumu veikušas neatkarīgas vērtēšanas komandas, kas nav saistītas ar PREP izstrādātājiem.

• PREP ir viena no nedaudzajām programmām, kas atzīta par efektīvu attiecību izglītības pieeju pierādījumu pārskatos (Jakubowski, Milne, Brunner, & Miller, 2004).

PREP ir empīriski pamatota programma, kas nozīmē, ka, cik vien iespējams, PREP stratēģijas balstās uz ticamiem pamatpētījumiem par attiecībām, laulību un ģimenēm.

PREP ir empīriski pārbaudīta rezultātu izvērtējumos. Dažādas PREP variācijas ir tikušas izvērtētas dažāda veida empīriskos pētījumos, ko veikušas daudzas pētnieku komandas (20 vai vairāk) vairākās valstīs (vismaz 6). Daudzi no šiem pētījumiem izmantojuši visstingrāko rezultātu izpētes metodi – randomizētus kontrolētus pētījumus (RCT).

PREP regulāri tiek pilnveidota, balstoties uz jaunākajām nozares atziņām.

• Daudzos recenzētos, zinātniskos rezultātu pētījumos pāri, kas piedalījušies PREP programmā, uzrādījuši ieguvumus vairākās jomās – īpaši komunikācijas kvalitātē un konfliktu pārvaldībā, bet arī citos aspektos, piemēram, pārliecībā par savām attiecībām un pozitīvā saiknē.

• Vairāki publicēti pētījumi rāda, ka pāri, kas izgājuši PREP, retāk piedzīvojuši šķiršanos vai attiecību izjukšanu, salīdzinot ar tiem, kas programmā nepiedalījās. Šādi rezultāti šajā jomā ir reti sastopami.

Visos, izņemot divus vai trīs pētījumus, tika iegūti pierādījumi par uzlabojumiem vai ieguvumiem tādās dimensijās kā attiecību kvalitāte, ģimenes funkcionēšana vai stabilitāte (mazāks šķiršanās biežums) pāriem, kas piedalījās kādā no PREP variācijām. Daži pētījumi uzrāda lielāku ietekmi uz attiecību kvalitāti (piemēram, komunikāciju, attiecību apmierinātību), citi – uz attiecību stabilitāti (piemēram, samazinātu iespējamību šķirties), bet daži parāda arī ietekmi uz indivīda labklājību un psihisko veselību.

Šeit pārstāvēti ļoti dažādi izlases veidi, metodes un programmu īstenotāji. Daudzus PREP programmas variāciju pētījumus ir veikuši neatkarīgi izvērtētāji, kuriem nav saistības ar PREP izstrādātājiem vai pašas programmas saturu.

Allen, E., Rhoades, G., Markman, H., & Stanley, S. (2015). PREP for Strong Bonds: A review of outcomes from a randomized clinical trial. Contemporary Family Therapy, 37(3), 232-246. DOI: 10.1007/s10591-014-9325-3

Allen, E. S., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., Loew, B., & Markman, H. J. (2012). The effects of marriage education for Army couples with a history of infidelity. Journal of Family Psychology, 26, 26-35.

Allen, E. S., Stanley, S. M., Rhoades, G. K., Markman, H. J., & Loew, B. A. (2011). Marriage education in the Army: Results of a randomized clinical trial. Journal of Couple and Relationship Therapy, 10(4), 309-326.

Barden, S. M., Carlson, R. G., Daire, A. P., Finnell, L. R., Christopher, K., & Young, E. (2015).Investigating the influence of relationship education on parental attitudes. Marriage & Family Review, 51(3), 246-263. doi:10.1080/01494929.2015.1031422

Barton, A. W., Gong, Q., Stanley, S. M., & Rhoades, G. K. (2022). Changes in couple, parenting, and individual functioning following participation in the Family Expectations program. Journal of Marital & Family Therapy, 49(1), 169-185. DOI: 10.1111/jmft.1261

Barton, A.W., Larsen, N.B., Gong, Q., & Illinois Strong Couples project team. (2024). The llinois Strong Couples project: A proof of concept for sustainable, effective couples' programming. Family Relations, 73(5), 3440-3457. doi: https://doi.org/10.1111/fare.13059

Beach, S. H., Hurt, T. R., Fincham, F. D., Franklin, K. J., McNair, L. M., & Stanley, S. M. (2011). Enhancing marital enrichment through spirituality: Efficacy data for prayer focused relationship enhancement. Psychology of Religion and Spirituality, 3(3), 201-216. doi:10.1037/a0022207

Braithwaite, S., & Fincham, F. (2007). ePREP: Computer based prevention of relationship dysfunction, depression and anxiety. Journal of Social & Clinical Psychology, 26(5), 609-622. doi: 10.1521/jscp.2007.26.5.609

Braithwaite, S., & Fincham, F. (2009). A randomized clinical trial of a computer based preventive intervention: Replication and extension of ePREP. Journal of Family Psychology, 23(1), 32-38. doi: 10.1037/a0014061

Braithwaite, S. R., & Fincham, F. D. (2011). Computer-based dissemination: A randomized clinical trial of ePREP using the actor partner interdependence model. Behaviour Research and Therapy, 49, 126-131. doi:10.1016/j.brat.2010.11.002

Braithwaite, S. R., & Fincham, F. D. (2014). Computer-based prevention of intimate partner violence in marriage. Behaviour Research & Therapy, 54, 12-21. doi:10.1016/j.brat.2013.12.006

Carlson, R. G., Barden, S. M., Daire, A. P., & Greene, J. (2014). Influence of relationship education on relationship satisfaction for low-income couples. Journal of Counseling & Development, 92(4), 418-427. doi:10.1002/j.1556-6676.2014.00168.x

Carlson, R. G., Daire, A. P., & Bai, H. (2014). Examining relationship satisfaction and individual distress for low-to-moderate income couples in relationship education. Family Journal, 22(3), 282-291. doi:10.1177/1066480714529741

Carlson, R. G., Barden, S. M., Daire, A. P., & Swartz, M. (2014). Examining parental alliance for low-income participants who attended relationship education with or without a partner. Journal of Couple & Relationship Therapy, 13(2), 153-170. doi:10.1080/15332691.2013.871615

Carlson, R. G., Rappleyea, D. L., Daire, A. P., Harris, S. M., & Liu, X. (2017). The effectiveness of couple and individual relationship education: Distress as a moderator. Family Process, 56(1), 91 - 104. doi: 10.1111/famp.12172

Cowan, P. A., Cowan, C. P., & Gillette, P. F. (2022). TRUE Dads: The impact of a couples-based fatherhood intervention on family relationships, child outcomes, and economic self-sufficiency. Family Process, 61(3), 1021-1044. https://doi.org/10.1111/famp.12748

Doss, B. D., Knopp, K., Roddy, M. K., Rothman, K., Hatch, S. G., & Rhoades, G. K. (2020). Online programs improve relationship functioning for distressed low-income couples: Results from a nationwide randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88, 283 – 294. http://dx.doi.org/10.1037/ccp00004794

Einhorn, L., Williams, T., Stanley, S. M., Markman, H. J., & Eason, J. (2008). PREP Inside and Out: Marriage education for inmates. Family Process, 47, 341 - 356. 

Fallahchai, R., Fallahi, M., & Ritchie, L. L. (2017). The impact of PREP training on marital conflicts reduction: A randomized controlled trial with Iranian distressed couples. Journal of Couple and Relationship Therapy, 16(1), 61-76. doi: 10.1080/15332691.2016.1238793

Hahlweg, K., Markman, H. J., Thurmaier, F., Engl, J. & Eckert, V. (1998). Prevention of marital distress: Results of a German prospective longitudinal study. Journal of Family Psychology, 12, 543-556.

Hahlweg, K., & Richter, D. (2010). Prevention of marital instability and distress. Results of an 11-year longitudinal follow-up study. Behavioral Research and Therapy, 48, 377 – 383.

Halford, K. W., Sanders, M. R., & Behrens, B. C. (2001). Can skills training prevent relationship problems in at-risk couples? Four-year effects of a behavioral relationship education program. Journal of Family Psychology, 15, 750–768.

Hawkins, A. J., Allen, S. E., & Yang, C. (2017). How does couple and relationship education affect relationship hope? An intervention-process study with lower income couples. Family Relations, 66(3), 441-452. DOI:10.1111/fare.12268

Kaiser, A., Hahlweg, K., Fehm-Wolfsdorf, G., & Groth, T. (1998). The efficacy of a compact psychoeducational group training program for married couples. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(5), 753–760.

Knopp, K., Stanley, S. M., & Rhoades, G. K. (2022). Moderated mediation in relationship education: Communication, commitment, and sociodemographic disadvantage. Journal of Family Psychology, 36(7), 1084-1094. https://doi.org/10.1037/fam0000958

Laurenceau, J. P., Stanley, S. M., Olmos-Gallo, A., Baucom, B., & Markman, H. J. (2004). Community-based prevention of marital dysfunction: Multilevel modeling of a randomized effectiveness study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 933-943.

Markman, H., Floyd, F., Stanley, S. & Storaasli, R. (1988). The prevention of marital distress: A longitudinal investigation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 210-217.

Markman, H.J., Renick, M.J., Floyd, F., Stanley, S., & Clements, M. (1993). Preventing marital distress through communication and conflict management training: A four and five year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 70-77.

Markman, H. J., Whitton, S. W., Kline, G. H., Stanley, S. M., Thompson, H., St. Peters, M., Leber, B. D., Olmos-Gallo, P. A., Prado, L., Williams, T., Gilbert, K., Tonelli, L., Bobulinski, M., and Cordova, A. (2004). Use of an empirically-based marriage education program by religious organizations: Results of a dissemination trial. Family Relations, 53, 504-512.

Markman, H. J., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Peterson, K. M. (2013). A randomized clinical trial of the effectiveness of premarital intervention: Moderators of divorce outcomes. Journal of Family Psychology, 27(1), 165-172. doi:10.1037/a00311345

Owen, J., Manthos, M., & Quirk, K. (2013). Dismantling study of Prevention and Relationship Education Program: The effects of a structured communication intervention. Journal of Family Psychology, 27(2), 336-341. doi: 10.1037/a0031597

Owen, J., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2011). The role of leaders’ working alliance in premarital education. Journal of Family Psychology, 25(1), 49-57. 

Renick, M. J., Blumberg, S., & Markman, H. J. (1992). The Prevention and Relationship Enhancement Program (PREP): An empirically based preventive intervention program for couples. Family Relations, 41(2), 141-147.

Rhoades, G. K. (2015). The effectiveness of the Within Our Reach relationship education program for couples: Findings from a federal randomized trial. Family Process, 54, 672-85. DOI: 10.1111/famp.12148

Rhoades, G. K., Allen, M. O. T., Peña, R., Hyer, J., & Mazzoni, S. E. (2022). Relationship education for women during pregnancy: The impact of MotherWise on birth outcomes. Family Process, 61(2),1134-1143. https://doi.org/10.1111/famp.12756

Rhoades, G. K., Stanley, S. M., Markman, H. J., & Allen, E. S. (2015). Can marriage education mitigate the risks associated with premarital cohabitation? Journal of Family Psychology, 29(3), 500-506. doi: 10.1037/fam0000081

Rienks, S. L., Wadsworth, M. E., Markman, H. J., Einhorn, L., & Moran Etter, E. (2011). Father involvement in an ethnically diverse low-income sample: Baseline associations and changes resulting from preventive intervention. Family Relations, 60(2), 191-204.

Ritchie, L. L., Stanley, S. M., Allen, M. O. T., & Rhoades, G. K. (2020). Impact of the Family Expectations Program is moderated by sociodemographic disadvantage. Family Process, 62(1),201-215. https://doi.org/10.1111/famp.12762

Rogge, R. D., Cobb, R. J., Lawrence, E., Johnson, M. D., & Bradbury, T. N. (2013). Is skills training necessary for the primary prevention of marital distress and dissolution? A 3-year experimental study of three interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 949-961.

Roddy, M. K., Knopp, K., Georgia Salivar, E., & Doss, B. D. (2020). Maintenance of relationship and individual functioning gains following online relationship programs for low-income couples. Family Process, 60, 102 - 118. https://doi.org/10.1111/famp.12541

Roddy, M. K., Rhoades, G. K., & Doss, B. D. (2020). Effects of ePREP and OurRelationship on low-income couples’ mental health and health behaviors. Prevention Science, 21, 861-871. https://doi.org/10.1007/s11121-020-01100-y

Schilling, E. A., Baucom, D. H., Burnett, C. K., Allen, E. S., & Ragland, L. (2003). Altering the course of marriage: The effect of premarital communication skills acquisition on couples' risk of becoming martially distressed. Journal of Family Psychology, 17, 41-53.

Stanley, S. M., Allen, E. S., Markman, H. J., Saiz, C. C., Bloomstrom, G., Thomas, R., Schumm, W. R., & Baily, A. E. (2005). Dissemination and evaluation of marriage education in the Army. Family Process, 44, 187–201.6

Stanley, S. M., Allen, E. S., Markman, H. J., Rhoades, G. K., & Prentice, D. (2010). Decreasing divorce in Army couples: Results from a randomized clinical trial of PREP for Strong Bonds. Journal of Couple and Relationship Therapy, 9, 149-160.

Stanley, S.M., Barton, A.W., Ritchie, L.L., Allen, M.O.T., & Rhoades, G.K. (2023). The Stable Low-Conflict Index: A policy-relevant outcome in government-funded relationship education efforts. Family Relations, 72(5), 2647-2663. https://doi.org/10.1111/fare.12845

Stanley, S. M., Markman, H. J., Prado, L. M., Olmos-Gallo, P. A., Tonelli, L., St. Peters, M., Leber, B. D., Bobulinski, M., Cordova, A., & Whitton, S. (2001). Community based premarital prevention: Clergy and lay leaders on the front lines. Family Relations, 50, 67-76.

Stanley, S. M., Rhoades, G. K., Loew, B. A., Allen, E. S., Carter, S., Osborne, L. J., Prentice, D., & Markman, H. J. (2014). A randomized controlled trial of relationship education in the U.S. Army: 2-year outcomes. Family Relations, 63, 482 – 495. DOI: 10.1111/fare.12083

Thurmaier, F. R., Engl J., Eckert, V. & Hahlweg, K. (1993). Ehevorbereitung - ein partnerschaftliches lernprogramm EPL. Munich, Germany: Ehrenwirth.

Van Widenfelt, B., Hosman, C., Schaap, C., & van der Staak, C. (1996). The prevention of relationship distress for couples at risk: A controlled evaluation with nine-month and two-year follow-ups. Family Relations, 45, 156-165.

Wadsworth, M., Santiago, C., Einhorn, L., Etter, E., Rienks, S., & Markman, H. (2011). Preliminary Efficacy of an Intervention to Reduce Psychosocial Stress and Improve Coping in Low-Income Families. American Journal of Community Psychology, 48(3/4), 257-271. doi:10.1007/s10464-010-9384-z

Williamson, H. C., Altman, N., Hsueh, J., & Bradbury, T. N. (2016). Effects of relationship education on couple communication and satisfaction: A randomized controlled trial with low- income couples. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84(2), 156–166. https://doi.org/10.1037/ccp0000056

Pētījumi ar pierādījumiem par intīmo partneru vardarbības (IPV) samazināšanos vai IPV pieņemšanas mazināšanos, izmantojot uz PREP balstītu mācību programmu

Markman, H. J., Renick, M., Floyd, F. J., Stanley, S. M., & Clements, M. (1993). Preventing marital distress through communication and conflict management training: A 4- and 5-year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(1), 70-77. doi:10.1037/0022-006X.61.1.70

Braithwaite, S. R., & Fincham, F. D. (2014). Computer-based prevention of intimate partner violence in marriage. Behaviour Research & Therapy, 54, 12-21. doi:10.1016/j.brat.2013.12.006

Rhoades, G. K. (2015). The effectiveness of the Within Our Reach relationship education program for couples: Findings from a federal randomized trial. Family Process, 54, 672-85. DOI: 10.1111/famp.121489

Moore, Q., Avellar, S., Patnaik, A., Covington, R., & Wu, A. (2018). Parents and Children Together: Effects of Two Healthy Marriage Programs for Low-Income Couples. OPRE Report Number 2018-58. Washington, DC: Office of Planning, Research, and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services.

Doss, B. D., Knopp, K., Roddy, M. K., Rothman, K., Hatch, S. G., & Rhoades, G. K. (in press). Online programs improve relationship functioning for distressed low-income couples: Results from a nationwide randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology.

Plaša mēroga Amerikas valdības pasūtīti pētījumi par attiecību izglītību maznodrošinātu pāru vidū piedāvā pierādījumus par pozitīvu ietekmi dažādām variācijām, kas balstītas uz PREP un izmantotas četros lielos federālajos pētījumos. Šīs ir valdības publikācijas, nevis recenzēti zinātniski raksti. PIEZĪME: Lai gan kopējie rezultāti šajos daudzvietu pētījumos bija dažādi, pastāv būtiski pierādījumi par PREP efektivitāti šajos plaša mēroga, randomizētajos pētījumos.

Devaney, B., & Dion, R. (2010). 15-Month impacts of Oklahoma’s Family Expectations Program. Washington DC: Mathematica Policy Research.

Hsueh, J., Alderson, D. P., Lundquist, E., Michalopoulos, C., Gubits, D., Fein, D., & Knox, V. (2012). The Supporting Healthy Marriage Evaluation: Early Impacts on Low-Income Families. Administration for Children and Families, Office of Planning, Research, and Evaluation. Washington D. C.

Lundquist, E. Hsueh, J., Lowenstein, A. E., Faucetta, K., Gubits, D., Michalopoulos, C., & Knox, V. (2014). A family-strengthening program for low-income families: Final impacts from the Supporting Healthy Marriage evaluation. OPRE Report 2014-09A. Washington, DC: Office of Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services.

Moore, Quinn, Sarah Avellar, Ankita Patnaik, Reginald Covington, and April Wu. (2018). Parents and Children Together: Effects of Two Healthy Marriage Programs for Low-Income Couples. OPRE Report Number 2018-58. Washington, DC: Office of Planning, Research, and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services.

Wood, R. G., Moore, Q., Clarkwest, A., Killewald, A., & Monahan, S. (2012). The long–term effects of Building Strong Families: A relationship skills education program for unmarried parents. Administration for Children and Families, Office of Planning, Research, and Evaluation. Washington D. C.

Patnaik, A., & Wood, R. G. (2021). Healthy Marriage and Relationship Education for Expectant and New Mothers: The One-Year Impacts of MotherWise. OPRE Report #2021-183, Washington, DC: Office of Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services. Papers on Best Practices, Reviews, or Innovative Strategies.

Raksti par labāko praksi, pārskatiem vai inovatīvām stratēģijām pāru izglītības jomā, ko publicējuši ar PREP saistītie pētnieki. No šeit uzskaitītajiem rakstiem par labāko praksi visaktuālākie un vieglāk pieejamie ir šie divi (brīvi lejupielādējami šajās saitēs):

Stanley, S. M., Carlson, R. G., Rhoades, G. K., Markman, H. J., Ritchie, L. L., & Hawkins, A. J. (2020). Best practices in relationship education focused on intimate relationships. Family Relations, 69(3), 497 – 519. https://doi.org/10.1111/fare.1241911

Markman, H. J., Hawkins, A. J., Stanley, S. M., Halford, W. K., & Rhoades, G. (2022). Helping couples achieve relationship success: A decade of progress in couple relationship education research and practice, 2010–2019. Journal of Marital and Family Therapy, 48(1), 251 – 282. https://doi.org/10.1111/jmft.12565

un citi: 

Halford, K. W., Markman, H. J., Kline, G. & Stanley, S. M. (2003). Best practice in couple relationship education. Journal of Marital and Family Therapy, 29, 385 - 406.

Halford, W. K., Markman, H. J., & Stanley, S. M. (2008). Strengthening couple relationships with education: Social policy and public health perspectives. Journal of Family Psychology, 22, 497 - 505.

Markman, H. J., & Rhoades, G. K. (2012). Relationship education research: Current status and future directions. Journal of Marital and Family Therapy, 38, 169-200. doi: 10.1111/j.1752- 0606.2011.00247.x

Markman, H. J., Stanley, S. M., Jenkins, N. H., Petrella, J. N., & Wadsworth, M. E. (2006). Preventive education: Distinctives and directions. Journal of Cognitive Psychotherapy, 20, 411 - 433.

Rhoades, G. K., & Stanley, S. M. (2009). Relationship education for individuals: The benefits and challenges of intervening early. In H. Benson and S. Callan (Eds.), What works in relationship education: Lessons from academics and service deliverers in the United States and Europe (pp. 45 – 54). Doha, Qatar: Doha International Institute for Family Studies and Development.

Rhoades, G. K., & Stanley, S. M. (2011). Using individual-oriented relationship education to prevent family violence. Journal of Couple and Relationship Therapy, 10, 185-200.

Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2009). Working with cohabitation in relationship education and therapy. Journal of Couple and Relationship Therapy, 8, 95-112.

Stanley, S. M., Carlson, R. G., Rhoades, G. K., Markman, H. J., Ritchie, L. L., & Hawkins, A. J. (2019). Best practices in relationship education focused on intimate relationships. Family Relations, 69(3), 497-519. https://doi.org/10.1111/fare.12419

Stanley, S. M., & Rhoades, G. K. (2009). Marriages at risk: Relationship formation and opportunities for relationship education. In H. Benson and S. Callan (Eds.), What works in relationship education: Lessons from academics and service deliverers in the United States and Europe (pp. 21 - 44). Doha, Qatar: Doha International Institute for Family Studies and Development. 

Stanley, S. M. (2001). Making the case for premarital education. Family Relations, 50, 272–280.

Raksti par galvenajiem jautājumiem pāru izglītības jomā, ko publicējuši ar PREP saistītie pētnieki:

Hawkins, A. J., Stanley, S. M., Blanchard, V. L., & Albright, M. (2012). Exploring programmatic moderators of the effectiveness of marriage and relationship education programs: A meta-analytic study. Behavior Therapy, 43(1), 77-87. doi:10.1016/j.beth.2010.12.006 12

Markman, H. J., Hawkins, A. J., Stanley, S. M., Halford, W. K., & Rhoades, G. (2022). Helping couples achieve relationship success: A decade of progress in couple relationship education research and practice, 2010–2019. Journal of Marital and Family Therapy, 48(1), 251 – 282. https://doi.org/10.1111/jmft.12565

Markman, H., Floyd, F., Stanley, S. & Lewis, H. (1986). Prevention. In N. Jacobson & A. Gurman (eds), Clinical Handbook of Marital Therapy. NY, NY: The Guilford Press.

Markman, H., Rienks, S., Wadsworth, M., Markman, M., Einhorn, L., Moran, E., Mead Glojek, N., Pregulman, M., & Gentry, L. (2009). Adaptation Fatherhood, Individual, and Islamic Versions of PREP. In H. Benson and S. Callan (Eds.), What works in relationship education: Lessons from academics and service deliverers in the United States and Europe (pp. 67 - 74). Doha, Qatar: Doha International Institute for Family Studies and Development.

Rhoades, G. K., & Stanley, S. M. (2011). Using individual-oriented relationship education to prevent family violence. Journal of Couple and Relationship Therapy, 10, 185-200.

Stanley, S. M., Amato, P. R., Johnson, C. A., & Markman, H. J. (2006). Premarital education, marital quality, and marital stability: Findings from a large, random, household survey. Journal of Family Psychology, 20, 117-126.

Stanley, S.M., Barton, A.W., Ritchie, L.L., Allen, M.O.T., & Rhoades, G.K. (2023). The Stable Low-Conflict Index: A policy-relevant outcome in government-funded relationship education efforts. Family Relations, 72(5), 2647-2663. https://doi.org/10.1111/fare.12845

Stanley, S. M. (2004, May 5). Testimony On Healthy Marriage before the Committee on Finance, Subcommittee on Social Security and Family Policy, United States Senate. Washington D. C.

Stanley, S. M., Blumberg, S. L., & Markman, H.J. (1999). Helping Couples Fight for Their Marriages: The PREP Approach. In R. Berger & M. Hannah, (Eds.), Handbook of preventive approaches in couple therapy (pp. 279-303). New York: Brunner/Mazel.

Stanley, S. M., Carlson, R. G., Rhoades, G. K., Markman, H. J., Ritchie, L. L., & Hawkins, A. J. (2020). Best practices in relationship education focused on intimate relationships. Family Relations, 69(3), 497 – 519. https://doi.org/10.1111/fare.12419

Stanley, S. M., Markman, H. J., & Jenkins, N. H. (2002). Marriage education and government policy: Helping couples who choose marriage achieve success. Denver, CO: PREP, Inc.

Stanley, S. M., Pearson, M., & Kline, G. H. (2005, November). The development of relationship education for low income individuals: Lessons from research and experience. Paper presented at the meeting of the Association for Public Policy Analysis and Management, Washington DC.

Stanley, S. M., & Rhoades, G. K. (2009). Marriages at risk: Relationship formation and opportunities for relationship education. In H. Benson and S. Callan (Eds.), What works in relationship education: Lessons from academics and service deliverers in the United States and Europe (pp. 21 - 44). Doha, Qatar: Doha International Institute for Family Studies and Development. 13

Stanley, S. M., Rhoades, G. K., Olmos-Gallo, P. A., & Markman, H. J. (2007). Mechanisms of change in a cognitive behavioral couples prevention program: Does being naughty or nice matter? Prevention Science, 8, 227-239.

Wadsworth, M. E., & Markman, H. J. (2012).Where’s the action? Understanding what works and why in relationship education. Behavior Therapy, 43, 99–112. https://doi.org/10.1016/j.beth.2011.01.006

Ir simtiem pētījumu, kas izmantoti, lai pamatotu PREP un tā adaptācijās iekļautās stratēģijas. PREP ne tikai ir testēta stingros, dažādu pētnieku komandu veiktos izvērtējumos, bet arī regulāri tiek atjaunināta un pilnveidota, balstoties uz jaunākajiem nozares pētījumiem.

Ar PREP un profilakses pētījumiem Denveras Universitātē saistītie pētnieki ir Dr. Hovards Markmans (Howard Markman), Dr. Skots Stenlijs (Scott Stanley) un Dr. Galena Roudesa (Galena Rhoades). Viņi un viņu kolēģi ir ļoti aktīvi attiecību pamatpētījumos, publikācijās ar recenzētiem rakstiem aplūkojot tādus faktorus kā komunikācija, šķiršanās risks, saistību uzņemšanās (commitment), kopdzīve (cohabitation), ģimenes risku izcelsme u. tml. Šādi pētījumi tiek izmantoti, lai pamatotu profilakses stratēģijas attiecību izglītības intervencēs.





Jakubowski, S. F., Milne, E. P., Brunner, H., & Miller, R. B. (2004). A Review of Empirically Supported Marital Enrichment Programs. Family Relations, 53(5), 528-536